Från Surfers till Brisbane

Hej på er trogna läsare! 
Jag vet inte riktigt vad som hänt med oss på senaste tiden men det vekar som att semestersyndromet kommit över oss. Ju mer lugnt vi tar det, desto tröttare blir vi. Blogga, boka boende, handla mat, Skypea- äh, vi gör det sen. Och här är vi nu. Jag har inte gjort ett skit på flera dagar och ändå måste jag snabbt som tusan skriva ett litet inlägg om våra dagar i Surfers och Brisbane. Att man aldrig lär sig...
 
Jahapp! Surfers Paradise, vårt nästa stopp efter Byron Bay, kan man enklast förklara besvikelse. Surf Paradiset lever inte alls upp till sitt namn och var verkligen inget paradis, och eftersom alla snygga surfare uteblev, antar jag att det inte var ett bra ställe att surfa på heller. Nu är jag lite hård kanske. Stranden var jätte häftig med kritvit sand och stora höghus a la Hawaii som reste sig längs strandpromenaden. Dessvärre har det ju varit mycket oväder här längs kusten och den annars superfina stranden i Surfers var ganska förstörd. Förutsättningarna för Surfers alltså inte de bästa. Utelivet var inte heller så rockigt fast de försökte få det att verka så. När vi skulle gå in på en av klubbarna var man tvungen att scana sitt leg och bli fotograferad. Johanna som har sitt gamla bank ID blev nekad för att datorn inte kunde koppla ihop hennes utseende nu med bilden på ID där hon var 14. Det blev error! Däremot när jag skulle gå in blev vakten as glad och gav mig en klapp i ryggen. Jag var hela 111% lik mig själv och det var tydligen inte allt för ofta det hände. Haha! 
Hur som helst så var Surfers verkligen värt ett besök men i efterhand kände vi att det hade räckt med 2 dagar istället för 4. 
 
Nu är vi i alla fall i Brisbane och det är en riktig succé. Brisbane är den tredje största staden med 2,2 miljoner invånare men trots det är det väldigt lugnt och mysigt här utan att vara tråkigt. Det är bra shopping, nästan ingen trafik mitt i centrum, nära till allt, det finns ett stort torg med storbilds tv och fritt wifi och det bästa av alls är en stor lagun mitt i stan. Det finns ingen strand här så istället har de byggt en stor pool/lagun med sandstrand runt om och massa mysiga kaféer och parker. De har till och med klämt in en liten regnskog :) 
 
Vi har varit här i Brisbane i tre dagar och imorgon åker vi vidare till Noosa. Innan dess ska jag Matilda och Sofia stanna vid australia zoo och mata kängurur och krama koalor. Eftersom Johanna redan har varit på zoo i Australien och det kostar så mycket pengar så åker hon direkt till Noosa så möter vi upp henne där senare på kvällen. Jag ser riktigt mycket fram emot morgondagen så ikväll skippar vi utgång så att vi orkar krama alla djur hela dagen lång! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0