Nyår i nyårs-staden

Ett sent Gott Nytt År till er alla från oss alla!

Vi har firat nyår i staden som i princip är känd för sina nyårsaftnar, som rankas bland topp två i världen, där fyrverkerierna singlar ner över ett av världens vackraste byggnader, behöver vi fortsätta?
Förutsättningarna för en magisk nyår kunde definitivt inte varit bättre.

Vi började vår dag med en öl till frukosten, vår spanska lägenhetskompis undra varför? Därför. För att vi kan, för att det är nyår en gång om året, för att det är en kul grej.
Efter att ha gjort iordning en dunder picknick med briemackor, potatissallad och frukt med choklad.
Gick vi ner i Darlin Harbour satte oss och tog en drink i solen som sken starkare än någonsin som om den visste att det va sista dagen på 2012 och tusentals människor skulle uppfylla en dröm om nyår i Sydney.

Efter att ha svurit ett X antal gånger om Sydneys kollektiv som i vanliga fall är rikigt dålig blev 10 gånger sämre under nyårsafton då mängder av vägar var avspärrade och busshållplatser var på andra ställen. Alla ni som klagar på SL:s kollektiv trafik hemma, åk hit, kom hem och inse hur bra vi har det. Organiserat, planerat, enkelt.

Vi tog oss i alla fall till Queens beach och utsikten var överväldigande. Bron, operahuset, stadens alla höghus, vattnet fyllt av små båtar och över allt detta en solnedgång. Och vid 12-slaget när fyrverkerierna fyllde himlen kändest det som ett magist sagoögonblick.
Efter att vi återhämtat oss ur den trans som nästan uppstod kring 12-slaget så tog vi oss in till stan, vi lad huvudet på sne och blinkade lite extra med ögonen så fick vi använda våran bussbiljett på tåget.
Väl inne i staden blev det utgång med Emil och Marcus. Vi träffade massor av roliga människor och utmanade en fransman och en italienare i fotboll på stranden. ( Något vi inte trodde skulle bli av, men idag damp ett sms in från kontakten " Randome fotball player" i Hildas inkorg, så vi får väl se om det blir någon match.)

Vi landade i sängen klockan 6 på morgonen och redan vid 10 ringde klockan då vi skulle fira det svenksa/spanska/tyska 12-slaget med resten av lägenheten. I Spanien har man tydligen en tradition att se på TV:n när det nya året rings in och vid 12-slaget när en stor klocka ringer in det nya året äter man en vindruva för varje slag. Så vid klockan 10 på morgonen med 4 timmars sömn i bagaget så tryckte vi i oss 12 vindruvor på 1 minut. Kul grej, men varför undra vi. Därför, svara spanjorskan.

Efter vindruvorna klarade vi inte att soman om, utan vi lagade korvstroganoff som smakade gudomligt och flydde fältet då våran lägenhet var ett kaos efter att en 30 årig rumskompis haft fest och bland annat förstört heltäckningsmattan med fläkar som inte ser ut att gå bort. Vi parkerade oss i en park där sömnen snabbt kom över oss. Väl hemma så byggde vi vidare på den svenska matkulturen och åt äppelpaj framför vårat How I met your mother maraton.

Efter en slö-dag kommer alltid en "carpe diem-dag" för oss. Så idag blev det gymmet innan vi tog oss ut till stadsdelen The Rocks enligt oss en av Sydneys mysigaste stadsdelar, vi besökte museum, var utanför Sydneys äldsta pub och fick en närmare titt på Harbour bridge. Australien gav även ännu en gång ett smakprov på människornas trevlighet, då ett gammalt par bakom oss gav oss komplimanger om våra bruna ben, komlimanger som ledde in på ett samtal om hela våran resa och deras relation till Sverige. Australiensare visar alltid en sådan genuin trevlighet och intresse.
Vi hann också avnjuta en god indisk lunch på oxford street innan benen styrde hemåt för att tvätta, städa och boka tågbijetter, vad har gjorts sen vi kom he för 2 timmar sedan då, inget av det nyss nämnda så det är väl dags att sätta igång nu.

Hoppas alla ni där hemma också haft en underbar oförglömlig nyår och att er början på 2013 blir bra.

Jag och Hilda vill tacka alla för vårat 2012 som passerat, vi har båda haft de bästa åren av våra liv.
Hilda med säsong i Sälen och Lysekil med möten av underbara människor som ligger henne varmt om hjärtat.
Jag med sista året i gymnasiet, studenten och allt vad det innebär.
Och att tillsammans få avsluta med en resa till Bali, där vi skapade minnen som aldrig kommer glömas och sista dagarna i Australien och Sydney.
Självklart hoppas vi att 2013 blir ännu bättre och med 5 månaders start i Australien så har vi ju bra förutsättningar.