Julkänslor mitt i öknen

Hej igen! Vi är nu inne på slutspurten av vår vistelse här i metropolen Mildura och vi kämpar in i det sista med våra jobb. Jul och nyår i Sydney lär inte bli billiga veckan direkt så vi försöker skramla ihop så mycket pengar som möjligt nu.
 
Detta inlägg blir lite mer personligt då jag och Johanna för tillfället lever lite olika liv. Vi bor i olika rum, jobbar på olika jobb så vi ses bara på kvällarna. Jag har alltså inte helt hundra koll på henne men av vad jag har hört så går det riktigt bra nu.  
 
I tidigare inlägg kunde man ju konstatera att jag gled omkring på en räkmacka på jobbet medan Johanna hade det lite tuffare. Jag var även såklart rätt kaxig över detta men det är någonting jag verkligen fått äta upp nu... Istället skulle man nu mycket väl kunna sammanfatta mina senaste dagar som what goes around comes around,  in your face, eller helt enkelt rätt åt mig.  
Medan Johanna nu fått jobba tillsammans med Madde på en mandelfarm nära hostelet, med 20 $ i timmen och med hyfsat softa arbetsuppgifter,  har jag de två första  dagarna krälat omkring i lera på en vingård och planterat vinrankor. Jag bokstavligt talat låg på knä i leran och hade smuts och jord upp över öronen. Jag satt på knä, planterade, reste mig upp, tog en ny planta och började sedan om. Det var 7 timmars knäböj i gassande sol med en chef som hela tiden skriker hurry up men är för tjock och lat för att själv hjälpa till.  På natten vaknade med kramp i benen och smutsen i öronen är fortfarande kvar. Ett riktigt skitjobb för ynka 15 $ i timmen... (tyck synd om mig!!) 
 
Efter två dagars skitjobb på vingården har jag nu jobbat på en annan mandelfarm 1,5 timmar från hostelet. Det är jag och typ 8 glada italienare och hela dagarna är jag omringad av cigarretter, mandlar och inte minst äckliga insekter hela dagarna. När vi rensar ogräs runt mandelträden krälar det fram vad som helst. "Vad som göms i weed (ogräs), springer fram i speed (insekterna alltså) " ;) 
 
Men, jag e int bitter för det! Jobbet är roligt också och man träffar nya trevliga människor varje dag. Förutom de två dagarna på vingården har mina andra dagar varit bra, det är bara det att det är lite dåligt betalt.
 
Jag glädjer mig ändå att det går bra för Johanna och det är inte mer än rättvist att hon också får några bra jobbdagar. Ska jag vara ärlig har vi faktiskt förtjänat våra lata dagar bägge två. Det är inte bara det att cheferna gillar oss för att vi är två söta svenska tjejer, utan vi gör faktiskt ett riktigt bra jobb. Senast igår sa Ryan vår chef att "you two are working better than most of the lads". Inte ett dåligt betyg det inte! Riktiga vikingar är vi. 
 
Innan jag avslutar vill jag bara hälsa hem till min bästa mamma, pappa och lillebror. Idag när jag gick omkring på jobbet och lyssnade på musik hittade jag vår julskiva på ipoden.  Jag satte på första låten och blundade och även fast jag var mitt ute på en farm på andra sidan jorden med 40 grader i skuggan så var det länge sen jag fick sådana julkänslor. Denna julskiva lyssnar vi på varje jul hemma sen så länge jag kan minnas och jag kan se framför mig hur mamma går omkring och nynnar melodierna medan hon städar, pappa som fixar med granen och jag och Joar som räknar och  inspekterar varenda klapp. Det blir andra julen i rad jag inte är hemma och jag inser hur mysigt vi har det i vår familj. Jag saknar er så himla mycket och önskar er och alla andra en sån himla fin jul.
 
Och Joar, jag hoppas du är med på att julafton är den 24:e och inte den 23:e som du en gång trodde. Det blir ett sånt himla liv då vet du! 
 
Puss på er och alla andra :)
 /Hilda 
 
 
Lägger upp en fin bild från StKilda också :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0